Vnitřní řád

KLINICKÁ A RADIAČNÍ ONKOLOGIE PARDUBICE

Vnitřní řád je závazný pro všechny pacienty zdravotnického zařízení Multiscan s.r.o. (dále jen zdravotnické zařízení), kterým je poskytována specializovaná ambulantní a dispenzární péče (dále jen zdravotní péče). Analogicky doléhá na návštěvy či doprovod pacientů.

Vnitřní řád zdravotnického zařízení je vydán v souladu se Zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování v platném znění, za účelem seznámení osob pohybujících se ve zdravotnickém zařízení s jejich právy a povinnostmi a o řádném chodu zdravotnického zařízení.

Příjem pacienta do ambulantní specializované a dispenzární zdravotní péče

·       Při přijetí do zdravotní péče je pacient povinen na žádost zaměstnance zdravotnického zařízení prokázat svou totožnost občanským průkazem, předložit průkaz zdravotní pojišťovny a doklad o dočasné pracovní neschopnosti, pokud byl vystaven.

·       Pokud je pacient cizinec/občan EU s platným průkazem evropského pojištěnce či dokladem, který jej nahrazuje, musí pacient tyto doklady předložit.

·       Pacientovi je poskytována zdravotní péče na základě vyjádřeného písemného informovaného souhlasu, který s pacientem sepisuje zdravotnický personál.

·       Pacient může svůj souhlas s poskytnutím zdravotní péče odvolat. Odvolání souhlasu není účinné, pokud již bylo započato provádění zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života pacienta.

·       Pacient má právo vyjádřit informovaný nesouhlas s poskytováním zdravotní péče. O tomto je učiněn písemný záznam formou negativního reversu do zdravotnické dokumentace pacienta. Pacient musí před podpisem negativního reversu od lékaře obdržet informace o vážnosti zdravotního stavu v rozsahu a způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotní péče může vážně poškodit zdraví nebo ohrozit život pacienta, je seznámen s možnými alternativami řešení. Všechny informace poskytnuté pacientovi jsou zaznamenány do negativního reversu a vloženy do zdravotnické dokumentace pacienta s podpisem informujícího, informovaného a svědka (všeobecná, praktická sestra, radiologický asistent či lékař).

·       V rámci informovaného souhlasu pacient uvede jména osob, vztah k pacientovi těchto osob a kontakty na osoby, kterým lze/nelze, v předem stanoveném rozsahu, předávat informace o zdravotním stavu pacienta. Tyto osoby, stejně tak jako rozsah předávaných informací, lze v průběhu poskytování zdravotní péče měnit.

·       Jde-li o pacienta s omezenou svéprávností, právo na informace o zdravotním stavu a právo klást otázky náleží zákonnému zástupci nebo opatrovníkovi pacienta a pacientovi, je-li k takovému úkonu přiměřeně rozumově a volně vyspělý.

·       Pokud soud přidělí pacientovi opatrovníka nebo zákonného zástupce, musí se vše mimo akutní výkony řešit s těmito osobami a informovaný souhlas podléhá jejich rozhodnutí.

·       Z důvodu zajištění ochrany osobních a citlivých údajů lze informace o zdravotním stavu pacienta předávat pouze osobám uvedeným v informovaném souhlasu a na základě sdělení předem stanoveného hesla.

·       Při příjmu k poskytování zdravotní péče ve zdravotnickém zařízení si pacient s sebou přináší požadovanou dokumentaci (laboratorní výsledky, rentgenové snímky, doporučení k léčbě, předoperační vyšetření atd.).

·       Pokud má pacient jakýkoliv typ alergie, je povinen sdělit tuto informaci zdravotnickému personálu zdravotnického zařízení. 

 

Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, o potřebě ošetřování

Zaměstnaná osoba má na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře nárok na vystavení: 

·       Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti je vystaveno při příjmu k ambulantnímu ošetření, maximálně 3 dny zpětně, a při ukončení pracovní neschopnosti 2 dny zpětně. V případech, kdy zdravotní stav pacienta neumožňuje vyjádření k vystavení dočasné pracovní neschopnosti v zákonné lhůtě 3 dnů, lze podat žádost o zpětné uznání pracovní neschopnosti na příslušný odbor ČSSZ.

·       Rozhodnutí o potřebě ošetřování dle aktuálně platné legislativy.

·       Rozhodnutí o potřebě dlouhodobé zdravotní péče dle aktuálně platné legislativy.

 

Ošetřující personál

·       Všichni zaměstnanci zdravotnického zařízení jsou viditelně označeni jmenovkou, kde je uvedeno jejich jméno, příjmení, titul a funkce.

·       V rámci zdravotnického zařízení probíhá výuka a příprava studentů lékařských fakult a zdravotnických škol. Učitelé a studenti jsou součástí zdravotnického týmu, podílejí se pod dohledem plně kvalifikovaných zdravotnických pracovníků na diagnostice a léčbě pacientů. Pacient má právo být o této skutečnosti informován a kdykoliv přítomnost těchto osob odmítnout. O této skutečnosti je uveden záznam v informovaném souhlasu s poskytováním zdravotní péče (součást zdravotnické dokumentace pacienta).

 

Diagnosticko-terapeutický plán

·       Ke každému pacientovi je přistupováno v rámci poskytování zdravotní péče individuálním způsobem na základě stanovení individuálního léčebného postupu.

·       Diagnosticko-terapeutický plán stanovuje lékař ve spolupráci s pacientem a ostatními členy zdravotnického týmu, na základě současného zdravotního problému a předchorobí pacienta, v logické a časové posloupnosti, na základě doporučených lékařských a ošetřovatelských postupů, za podpory moderních technologií.

·       Součástí léčebného postupu je diagnostická rozvaha, návrh léčby, léčebný režim. Pacient je povinen léčebný režim dodržovat a pravdivě informovat zdravotnický personál o vývoji svého zdravotního stavu.

·       Pacient má právo požádat ošetřujícího lékaře o informace o svém zdravotním stavu, průběhu léčby, výsledcích jednotlivých vyšetření a plánovaném léčebném postupu.

·       Pacient je oprávněn vyžádat si názor jiného lékaře, a to za podmínek stanovených zákonem.

·       Povinností zdravotnického personálu je před každým diagnosticko-terapeutickým výkonem ověřit totožnost pacienta dotazem na jméno, příjmení, datum narození. Před podáním protinádorové léčby je nutno ověřit údaje na identifikačním náramku nebo podle identifikačního čipu pacienta.

·       Pacient na pracovišti radioterapie vstupuje do prostor až po vyzvání zdravotnického personálu zdravotnického zařízení (kontrolované a sledované pásmo).

.       Při poskytování zdravotní péče v rámci radioterapie musí být doprovod pacienta v případě vstupu do kontrolovaného pásma poučen a pobyt v kontrolovaném pásmu musí být zapsán v knize evidence vstupu do kontrolovaného pásma včetně podpisu vstupující osoby. Těhotným ženám vstup do kontrolovaného pásma nedoporučujeme.

·       Při poskytování zdravotní péče v rámci radioterapie musí být doprovod pacienta v případě vstupu do sledovaného pásma poučen. Těhotným ženám vstup do sledovaného pásma nedoporučujeme.

 

Osobní věci pacienta

·       Při příchodu do ambulance si pacient uloží své věci na vyhrazené místo určené ošetřujícím personálem příslušného pracoviště.

·       Pacient má v průběhu vyšetření/ošetření/poskytování léčby k dispozici vyčleněný prostor pro civilní osobní oblečení a obuv.

·       Používat mobilní telefon a jiné drobné elektrospotřebiče je dovoleno pouze se souhlasem ošetřujícího personálu a tehdy, pokud jeho použití neruší ostatní pacienty a zdravotnické pracovníky při výkonu povolání.

·       Je přísně zakázáno vnášet do zdravotnického zařízení zbraně, střelivo, nože s dlouhou čepelí, výbušniny či jiné nebezpečné předměty.

 

Vnesená léčiva    

Vnesená léčiva neaplikujeme ani nepodáváme.

 

Režimová opatření

·       Pacient má právo na soukromí.

·       S provozním režimem daného pracoviště je pacient seznámen při nástupu do zdravotní péče a je povinen ho dodržovat.

·       Pacient je po celou dobu zdravotní péče povinen chovat se ohleduplně k ostatním pacientům a jejich právům, nenarušovat léčebný režim ostatních pacientů a umožnit zdravotnickému personálu plnění jejich pracovních povinností.

·       Pacient je povinen chovat se slušně ke zdravotnickým pracovníkům a respektovat jejich pokyny.

·       Pacient je povinen udržovat čistotu a pořádek ve všech prostorách zdravotnického zařízení.

·       Pacient je povinen chovat se ohleduplně k vybavení zdravotnického zařízení a neničit je. Za případné způsobené škody pacientem na majetku zdravotnického zařízení je požadována finanční náhrada.

·       Ve všech prostorách zdravotnickém zařízení je zakázáno pořizování jakýchkoliv fotografií, videonahrávek nebo audionahrávek bez souhlasu pověřeného vedoucího zaměstnance a bez souhlasu osob, které by případně měly být natáčeny nebo fotografovány.

·       Nerespektování Vnitřního řádu může vést k předčasnému ukončení zdravotní péče pacienta v případě, že pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup (pokud s ním vyslovil souhlas), nebo se neřídí Vnitřním řádem a současně jeho chování není způsobeno zdravotním stavem. Obdobně dle uvedeného ustanovení může zdravotnické zařízení ukončit zdravotní péči pacienta, když přestane poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb. Ukončení poskytování zdravotních služeb pacientovi upravuje ustanovení §48 odst. 2 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování.

 

Seznámení s provozem zdravotnického zařízení

·       Každý pacient má povinnost seznámit se při přijetí do ambulantní specializované a dispenzární zdravotní péče s vybranými dokumenty pracoviště (Vnitřní řád, Požární poplachová směrnice, Práva a povinnosti pacientů).

·       Požární poplachové směrnice s vyznačenými únikovými cestami jsou umístěny viditelně na stěnách každé budovy zdravotnického zařízení.

·       Vnitřní řád a Práva a povinnosti pacientů zdravotnického zařízení jsou volně přístupny na webových stránkách www.multiscan.cz a dostupné na recepcích zdravotnického zařízení v písemné podobě.

·       Pacient má právo seznámit se s prostorovým uspořádáním zdravotnického zařízení, na kterém je poskytována zdravotní péče.

·       Provozní doba je zveřejněna na vstupních dveřích do zdravotnického zařízení a na webových stránkách zdravotnického zařízení www.multiscan.cz.

·       Předem neobjednaný pacient (bez předchozí telefonické nebo e-mailové domluvy s ošetřujícím personálem zdravotnického zařízení) nemusí být ošetřen, ale bude mu poskytnut náhradní termín.

·       Vzhledem k charakteru a chodu pracoviště může dojít k posunu času objednání.

 

Hygienicko-epidemiologický režim

·       Pacient je povinen dodržovat hygienicko-epidemiologická opatření dle pokynů zdravotnického personálu. 

·       V rámci pobytu ve zdravotnickém zařízení musí pacient dbát na zvýšenou hygienu rukou.

·       Při mechanickém mytí rukou a hygienické dezinfekci rukou se dodržuje postup dle informačních nástěnných instrukcí.

·       Doprovod pacienta má zákaz vstupu do přísně aseptických prostor zdravotnického zařízení (např. zákrokový sál).

 

Manipulace s odpady

·       Ve zdravotnickém zařízení je tříděn odpad dle legislativních požadavků České republiky.

·       V souvislosti se zdravotní péčí o pacienta vzniká nejčastěji komunální odpad, nebezpečný odpad, obalový materiál – plasty, sklo.

·       Ve zdravotnickém zařízení jsou k dispozici nádoby na komunální odpad, které jsou označeny „SMĚS“.

·       Plastové obaly jsou vhazovány mimo komunální odpad do vyčleněných nádob, označené „POUZE PET LAHVE“.

·       Skleněný odpad předává pacient personálu pracoviště.

 

Stravování

V odůvodněných případech je pacientovi zprostředkována konzultace v nutriční poradně.

 

Duchovní a spirituální služby

V rámci poskytování zdravotní péče zaměstnanci zdravotnického zařízení respektují hodnotový systém pacientů. Pacient má právo vyjádřit svůj požadavek na zajištění těchto potřeb kdykoliv v průběhu poskytované zdravotní péče. V případě zájmu o tyto služby zdravotnický personál tyto služby zprostředkuje.

 

Alkohol a návykové látky

·       V průběhu zdravotní péče je zakázáno požívat alkohol a jiné návykové látky.

·       Pacient má povinnost podrobit se na základě rozhodnutí lékaře, v odůvodněných případech, vyšetření za účelem prokázání, zda pacient je/není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.

·       Kouření je ve všech budovách/prostorách zdravotnického zařízení a v areálech Nemocnice Pardubického kraje, a.s. zakázáno, s výjimkou míst určených ke kouření.

 

Názory a připomínky

·       Své názory a připomínky na pobyt ve zdravotnickém zařízení mohou pacienti sdělit prostřednictvím dotazníku spokojenosti určeným pro tyto účely.

·       Dotazníky spokojenosti jsou umístěné vedle schránek v blízkosti recepce budovy, při vstupu nebo si je lze vyžádat u zdravotnického personálu.

·       Vyplněné dotazníky jsou vhazovány do volně přístupných schránek, které jsou umístěny v blízkosti recepce budovy.

 

Vyjádření ne/spokojenosti

Pacient má právo vyjádřit spokojenost/nespokojenost v/o průběhu svého poskytování zdravotní péče.

Pacient své názory může vyjádřit ústně nebo písemně formou dotazníku spokojenosti, který je umístěn v blízkosti recepce budov zdravotnického zařízení.

 

Stížnosti

·       V případě závažných pochybností o průběhu nebo kvalitě poskytovaných zdravotních služeb má pacient právo vyjádřit své výhrady.

·       Forma podání stížnosti je ústní či písemná.

·       Pacient se může obrátit na jakéhokoliv člena zdravotnického týmu, který má povinnost o této skutečnosti bezprostředně informovat vedení pracoviště.

·       Postup pro podání stížnosti je uveden na webových stránkách www.multiscan.cz.

 

Přítomnost psa se speciálním výcvikem

·       Pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá vodicího nebo asistenčního psa, má právo s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav na doprovod a přítomnost psa ve zdravotnickém zařízení za níže uvedených podmínek:

-        pacient je schopen sám nebo prostřednictvím další osoby zajistit běžnou péči o psa,

-        přítomnost psa je možná pouze se souhlasným stanoviskem vedení pracoviště s přihlédnutím ke všem okolnostem, zejména hygienickým podmínkám a právům ostatních pacientů,

-        pacient/doprovodná osoba musí doložit očkovací průkaz psa s platným očkováním povinným dle zákona.

·       Zdravotnické zařízení poskytuje „canisterapii“. Jedná se o terapii, která využívá pozitivní působení na zdraví člověka prostřednictvím speciálně cvičeného a vedeného psa nebo feny se svým psovodem.

 

Propuštění pacienta z ambulantní specializované a dispenzární zdravotní péče

·       Pacient má právo být informován o plánovaném propuštění ze zdravotní péče.

·       Při propouštění ze zdravotní péče je pacient informován ošetřujícím lékařem o dosavadním průběhu léčení a o dalším plánovaném postupu.

·       Pacient je při propuštění ze zdravotní péče vybaven lékařskou zprávou. 

·       Při propuštění ze zdravotní péče je pacient povinen navštívit svého praktického lékaře a předložit mu propouštěcí zprávu za účelem konzultace dalšího léčebného postupu. 

·       Po ukončení zdravotní péče je pacient povinen uhradit všechny poplatky za poskytnuté zdravotní služby nehrazené ze zdravotního pojištění.

·       O sanitním transportu pacientů, kteří se nejsou sami schopni dopravit do místa bydliště nebo jiného určeného místa, rozhoduje při propuštění ze zdravotní péče ošetřující lékař.

 

Pacient samoplátce

·       Pacient má právo být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje.

·       Je-li k plánované zdravotní péči přijímán pacient samoplátce, je indikující lékař povinen o této skutečnosti informovat Oddělení zdravotních pojišťoven zdravotnického zařízení, které na základě seznamu plánovaných výkonů připraví pro samoplátce předběžnou finanční kalkulaci za tuto péči. Souhlasné stanovisko s touto předběžnou finanční kalkulací pacient stvrdí svým podpisem.

·       Pacient je povinen uhradit poskytovateli cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem. 

·       Výše úhrady za poskytnutí zdravotní služby je stanovena vnitřním předpisem zdravotnického zařízení.

 

Sociální služby

Mezi nabízené služby patří sociální poradenství, spolupráce při zajištění sociálních služeb, informační servis pro osoby se zdravotním postižením.

 

Nahlížení do zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi, pořizování výpisů a kopií

·       Zdravotnická dokumentace vedená o pacientovi je majetkem poskytovatele zdravotních služeb.

·       Nahlížení do zdravotnické dokumentace, pořizování výpisů a kopií je možné na základě podané žádosti na oddělení kvality zdravotnického zařízení a uhrazení poplatku dle aktuálního „Ceníku administrativních úkonů“.

·       Pokyny pro zpracování žádosti, formulář žádosti a ceník administrativních úkonů jsou volně ke stažení na webových stránkách zdravotnického zařízení www.multiscan.cz nebo na vyžádání u zdravotnického personálu nebo na Oddělení kvality péče zdravotnického zařízení.

 

Dříve vyslovené přání

·       Pacient může pro případ, kdyby se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb a způsobem jejich poskytnutí, tento souhlas nebo nesouhlas předem vyslovit.

·       Dříve vyslovené přání musí mít písemnou formu s úředně ověřeným podpisem a písemným poučením o důsledcích takového rozhodnutí registrujícím lékařem v oboru všeobecné praktické lékařství nebo jiným ošetřujícím lékařem v oboru zdravotní péče, s níž dříve vyslovené přání souvisí.

·       Dříve vyslovené přání nelze uplatnit u osob s omezenou svéprávností. Dříve vyslovené přání nelze respektovat, pokud by jeho splnění mohlo ohrozit jiné osoby.